torsdag 8 november 2007

Mina kvarter

Buenos Aires har nästan 13 miljoner invånare, av de bor knappt tre miljoner i det federala distriktet Buenos Aires som utgör de äldsta stadsdelarna. Distrikten är uppdelat i 48 stadsdelar (Barrio). En av dem är min stadsdel Barrio Palermo, som är den befolkningsmässigt största med ungefär 250000 invånare. Jag bor i den del av Palermo som kallas Palermo Viejo (Gamla Palermo) som sträcker sig mellan Avenida Santa Fe och Avenida Córdoba.


(Min gata sedd från Santa Fe)

Palermo Viejo var fram till 80-talet en relativt förfallen del av Buenos Aires, men under de senaste 20 åren har området blivit ett av de mest trendiga områderna. Nära den pulserande Santa Fe där jag bor domineras stadsbilden av en mix av höghus och äldra bebyggelse. Men bara några hundra meter längre upp i området (som här kallas Palermo Soho, föga förvånande) tar gamla två- och trevåningshus över. De gamla husen renoveras i allt högre grad och förvandlas till bostäder, trendiga restauranger, kafeer, konstgallerier och ateljéer.

Inga kommentarer: