Buenos Aires bevarar i stort sett det gamla gatunätet i centrum, vilket gör att många gator är väldigt trånga. I slutet av 1800-talet började staden förändrats kraftigt och en enorm tillväxt inleddes som under ett halvt sekel (1880-1930) skapade enorma rikedomar. Utvecklingen tog fart framförallt efter att Buenos Aires ställning som huvudstad fastställdes 1880 efter en rätt dramatisk historia av inbördes strider mellan Buenos Aires och resten av landet. För den snabbt växande ekonomiska stormakten räckte inte kolonialtidens arkitektur utan man köpte över de bästa arkitekterna från Frankrike. En rad avenyer drogs fram genom centrum, från Plaza De Mayo drogs tre pampiga Avenyer fram. Den äldsta och vackraste av dem är Av. de Mayo som förbinder Plaza de Mayo med Plaza Congresso. Den som någon gång vandrat längs den vackra Andrassy ut i Budapest vet ungefär vad det handlar om, fast här är det ännu större, högre och pampiga. Och kontinentens äldsta tunnelbana är förstås nedgrävd under gatan här precis som i Budapest.
Av. de Mayo.
Av. de Mayo.
Den första tunnelbanestationen på södra halvklotet, på Av. de Mayo.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar